Pages

Monday, 15 April 2013

SITUASI 23: PENGALAMAN MENJADI SEORANG GURU

Aku rasakan suasana sungguh tegang setelah menjejakkan kaki di Sekolah Menengah Kebangsaan Gedangsar, Felda Gedangsar, Kuala Kubu Baru. Aku juga merasakan semuanya tidak kena pada diriku, mungkin kerana terlalu gemuruh kerana ini adalah perjuangan kali pertama sebagai bakal guru. Hatiku sungguh berdebar-debar seakan mahu pecah, lagipun tiada seorang pun guru pengiring yang mengiringi kami. Malah, kami terpaksa cari kelas yang bakal kami mengajar sendiri. Aku tahu ini semua adalah ujian daripada Allah S.W.T kepada kami sebagai bakal guru.

Aku kuatkan semangat untuk memulakan pengalaman baru dalam hidupku yang selama ini tidak pernah aku rasakan. Berhadapan dengan murid-murid kelas 4 Sains seramai 15 orang sememangnya membuatkan hati ini tidak keruan, tetapi aku tetap memulakannya dengan tenang dan cuba menciptakan suasana yang seronok agar murid-murid di hadapanku ini tidak janggal dengan guru barunya ini. Aku menyampaikan taklimat terlebih dahulu sebelum memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran. 

Tibanya sesi pengajaran dan pembelajaran (p&p), aku memulakan set induksi dengan bercerita tentang suasana dan keadaan zaman sekarang, kemudian aku kembangkannya dengan soalan-soalan yang aku ajukan kepada murid-muridku dan cuba mengetahui pengalaman murid dengan ceritaku itu. Setelah itu, aku kaitkan dengan isu yang ingin dibincangkan bersama murid-murid. serta aku bersajak di hadapan mereka kerana untuk menimbulkan suasana yang lebih ceria. Aku akhiri pembelajaranku dengan rumusan secara keseluruhan. Alhamdulillah, semuanya selesai dalam masa 35 minit. Walaupun banyak kelemahan dalam pengajaranku, tetapi aku sangat gembira kerana aku dapat menimba pengalaman yang tidak mungkin aku dapat jika aku tidak bergelar seorang mahasiswa pendidik. Pengalaman ini akanku abadikannya sebagai pengajaran untuk aku menjadi lebih baik daripada hari ini. Semangat berkobar-kobar wujud dalam diri ini untuk menjadi seorang guru bitara.


Kelas 4 Sains


Kelas 4B

No comments:

Post a Comment